= vstupní zařízení je označení pro hardware, pomocí kterého počítač přijímá data

Předchozí okruh: 6. Teorie informace

Textová vstupní zařízení

  • klávesnice
    • parametry: ergonomie, podsvícení, spínače, hloubka stisku, možnosti připojení (bez/drátová)
    • alfanumerická část, funkční klávesy (F1-F12), numerická část, speciální klávesy (např. Esc, Alt, Ctrl) a systémové klávesy (např. Windows)
    • rozložení klávesnice je dáno historickým vývojem (psací stroje) a mezinárodními normami
  • rozpoznávání písma (OCR = Optical Character Recognition)
  • rozpoznávání řeči

Polohovací vstupní zařízení

  • relativní: poziční informace je relativní, například počítačová myš, která může být přizvednuta a přemístěna
  • absolutní: poziční informace je absolutní, například dotyková obrazovka
  • myš
    • dříve mechanická (válečky), nyní optická (LED/laser, stovky
      snímků za sekundu, které pak porovnává)
    • výhody: ovladatelnost, nízká cena
    • nevýhody: nevhodná pro grafickou práci, potřebuje rovnou a
      pevnou podložku, hlučná
    • kritéria: ergonomie, bez/drátová, tlačítka, citlivost, hmotnost, hlučnost
  • touchpad
  • trackpoint
    • alternativa k touchpadu vyvinutá v IBM pro modely ThinkPad

  • grafický tablet
    • část tabletu, která zaznamenává doteky stylusem, se nazývá digitizér
  • dotyková obrazovka

Obrazová vstupní zařízení

  • skener
    • převádí grafickou informaci do digitální podoby
    • snímá barvu odraženého světla, často součástí multifunkční tiskárny
    • parametry
      • barevná hloubka (množství barev, které je skener schopný nasnímat)
      • velikost zařízení a rychlost skenování
      • denzita (schopnost prosvítit předlohu)
      • rozlišení ( v DPI, někdy také LPI = lines per inch)
  • fotoaparát
    • typy: kompaktní, bezzrcadlovka, zrcadlovka
    • parametry: velikost čipu, ohnisková vzdálenost a světelnost objektivu, rozlišení, podpora rawu, vyměnitelnost objektivu
  • kamera
    • typy: akční, webkamery, …

Zvuková

  • mikrofon
    • zařízení pro přeměnu akustického (zvukového) signálu skrze
      rozkmitání membrány v mikrofonu na elektrický signál
    • nutná zvuková karta
    • A/D převodník (vzorkování)
    • kodeky

Herní

  • joystick
    • pákové polohovací zařízení, zjednoduše ovládání
  • gamepad
  • volant a pedály

Následující okruh: 8. Výstupní zařízení

Kategorie: Okruhy

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *