= vstupní zařízení je označení pro hardware, pomocí kterého počítač přijímá data
Předchozí okruh: 6. Teorie informace
Textová vstupní zařízení
- klávesnice
- parametry: ergonomie, podsvícení, spínače, hloubka stisku, možnosti připojení (bez/drátová)
- alfanumerická část, funkční klávesy (F1-F12), numerická část, speciální klávesy (např. Esc, Alt, Ctrl) a systémové klávesy (např. Windows)
- rozložení klávesnice je dáno historickým vývojem (psací stroje) a mezinárodními normami
- rozpoznávání písma (OCR = Optical Character Recognition)
- rozpoznávání řeči
Polohovací vstupní zařízení
- relativní: poziční informace je relativní, například počítačová myš, která může být přizvednuta a přemístěna
- absolutní: poziční informace je absolutní, například dotyková obrazovka
- myš
- dříve mechanická (válečky), nyní optická (LED/laser, stovky
snímků za sekundu, které pak porovnává)
- výhody: ovladatelnost, nízká cena
- nevýhody: nevhodná pro grafickou práci, potřebuje rovnou a
pevnou podložku, hlučná - kritéria: ergonomie, bez/drátová, tlačítka, citlivost, hmotnost, hlučnost
- dříve mechanická (válečky), nyní optická (LED/laser, stovky
- touchpad
- trackpoint
- alternativa k touchpadu vyvinutá v IBM pro modely ThinkPad
- grafický tablet
- část tabletu, která zaznamenává doteky stylusem, se nazývá digitizér
- dotyková obrazovka
Obrazová vstupní zařízení
- skener
- převádí grafickou informaci do digitální podoby
- snímá barvu odraženého světla, často součástí multifunkční tiskárny
- parametry
- barevná hloubka (množství barev, které je skener schopný nasnímat)
- velikost zařízení a rychlost skenování
- denzita (schopnost prosvítit předlohu)
- rozlišení ( v DPI, někdy také LPI = lines per inch)
- fotoaparát
- typy: kompaktní, bezzrcadlovka, zrcadlovka
- parametry: velikost čipu, ohnisková vzdálenost a světelnost objektivu, rozlišení, podpora rawu, vyměnitelnost objektivu
- kamera
- typy: akční, webkamery, …
Zvuková
- mikrofon
- zařízení pro přeměnu akustického (zvukového) signálu skrze
rozkmitání membrány v mikrofonu na elektrický signál - nutná zvuková karta
- A/D převodník (vzorkování)
- kodeky
- zařízení pro přeměnu akustického (zvukového) signálu skrze
Herní
- joystick
- pákové polohovací zařízení, zjednoduše ovládání
- gamepad
- volant a pedály
Následující okruh: 8. Výstupní zařízení
0 komentářů