Teorie informace, vlastnosti informace, zdroje informace, kódování informace, bit/Byte, ASCII tabulka, metadata a její využití.

Předchozí okruh: 5. Záznamová média

Úvod a pojmy

Data

= vjemy vnímané smysly, údaje získané měřením nebo pozorováním

Informace

= data interpretovaná v určitém kontextu, kterým dáme nějaký význam

  • typy informací
    • textové (text, kód)
    • obrazové (fotografie, grafika, video)
    • zvukové
  • u informací posuzujeme
    • aktuálnost
    • objektivnost a odbornost autora
    • relevanci (zda informace odpovídá našim aktuálním potřebám)
    • impaktní faktor (počet citací)
  • základní jednotka informace = bit (b)
    • hodnota je buď 0 nebo 1
    • jde o matematický nástroj, nikoliv o přirozenou jednotku, kterou by se daly informace např. měřit
  • jednotka informace složená z 8 bitů = byte (B)
    • nejmenší adresovatelný prvek v paměti počítače
    • obvykle jeden znak textu
    • 1 byte může uchovat minimální a maximální hodnotu
      • 0000 0000
      • 1111 1111
    • v hodnotě 1 bytu můžeme uložit číslo v hodnotě 0 až 255, tedy celkem 256 možných kombinací
    • binární předpony
  • zdroje informací
    • v historii nástěnné malby, obrazce vytesané do kamene, hliněné destičky, úložištěm informací byly knihovny
    • přenos informací se postupně zlepšoval s vynálezem knihtisku, psacího stroje, telegrafu a zejména internetu
    • dnes používáme zdroje papírové (např. noviny, knihy) i elektronické (např. ebooky, internet)
    • využití hypertextu = odkaz na jinou část textu
    • multimediální informace = obsahují text i obrazové a zvukové přílohy
    • klíčové je ověřovat věrohodnost zdroje informací (dezinformace)

Informatika

= obor lidské činnosti zabývající se získáváním, zpracováním a využitím informací

  • odvětví/aplikace informatiky:
    • výpočetní technika (hardware)
    • algoritmizace (navrhování postupů při řešení problémů)
    • programování (převádění algoritmů do programovacího jazyku)
    • počítačová grafika
    • počítačové modelování
    • formální logika
    • kybernetika a robotika
    • znalostní inženýrství (umělá inteligence, strojové učení)

Teorie informace

  • definoval ji americký matematik Claude Shannon
  • zabývá se měřením, přenosem, kódováním, ukládáním a následným zpracováním informací z kvantitativního hlediska
  • výsledkem teorie informace byly mimo jiné algoritmy ztrátové i bezztrátové komprese a kódování
Teorie informace
Teorie informace

Kódování

  • = záznam informace pomocí pevně stanoveného kódu, znakové sady
  • prvotní informace většinou nebývá kódována, je ji tedy nutné převést, například lidská řeč se kóduje ve formě psaného textu pevně danými znaky – písmeny, obrazové informace zase rozdělíme na jednotlivé obrazové prvky – pixely, a ty pak vyjádříme kódem
  • šifrování (kryptografie) = převádění informací do kódu, kterému rozumí jen určitá osoba, která zná klíč
    • Caeserova šifra
    • Enigma
  • Kód = předpis, podle kterého se informace přenáší do jiného zápisu
    • Čárový kód
    • QR kód
    • Genetický kód

ASCII

  • = american standard code for information exchange
  • kódová tabulka definující znaky anglické abecedy
  • nejčastější znaková sada využívaná pro kódování textu v euro-americké zóně
  • obsahuje decimální a hexidecimální seznam pořadí kódů
  • z ASCII vychází sady pro kódování národních jazyků, ty se většinou kódují dle sady UTF (UCS/Unicode Transformation Format, Unicode = standard pro kódování znaků), která umožňuje uložit mnohem více znaků
  • obsahuje:
    • tisknutelné znaky
      • písmena
      • číslice
      • jiné znaky
      • speciální znaky
      • interpunkční znaménka
    • netisknutelné znaky
      • řídicí znaky: původně určeny pro řízení periferních zařízení (tiskárny, fax)

Metadata (metainformace)

  • z řeckého meta (mezi, za) a latinského data (to, co je dáno)
  • strukturovaná data poskytující informace o jiných datech sloužící např. k snazšímu vyhledávání
  • nezáleží na tom, zda jsou metadata oddělena od dat, jako v případě katalogizačních lístků, spojena s daty (v souboru) na odděleném a určeném místě (nazývaném hlavička), jako například ID3 tagy, nebo promíchána s daty, jako HTML nebo XML tagy
  • příklady:
    • katalogizační lístek v knihovně
      • obsahuje data o původu a umístění knihy, souboru
      • usnadňuje vyhledávání
    • ID3
      • kontejner pro metadata, vyvinut pro formát MP3 pro hudební přehrávače
      • jméno interpreta, album, název skladby, …
    • Exif
      • příloha digitálních fotografií obsahující informace o vzniku fotografie, čas, datum, expozice, ISO, GPS souřadnice a další
      • vkládají se do existujících souborových formátů jako je JPEG, PNG, ale není podporován GIFem
    • HTML kódy
      • metadata smíchaná s jinými daty (meta tag je v hlavičce)
      • užitečná při vyhledávání na internetu
      • obsahují např. klíčová slova

Následující okruh: 7. Vstupní zařízení

Kategorie: Okruhy

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *