Microsoft Access je nástroj na správu relačních databází, který je součástí kancelářského balíku Microsoft Office. Práce s daty, databázové systémy, pořízení/import/export dat, tabulka, dotaz, formulář, sestava, praktická ukázka práce.
Předchozí okruh: 12. Práce s tabulkami a grafy v Excelu
O programu Microsoft Access 
- nástroj na správu relačních databází, který je součástí kancelářského balíku MS Office
- Microsoft Access je součástí:
- MS Office 2019, 2016, 2013,…
- doživotní licence
- nedostává všechny nové aktualizace, v případě upgradu je nutné koupit licenci novější verze
- MS Office 365
- roční předplatné
- dostává všechny nové aktualizace a updaty
- součástí je přístup k Office Online a prostor v cloudovém úložišti OneDrive
- MS Office 2019, 2016, 2013,…
Nejdůležitější funkce
- vytváření a správa relačních databází
- ukládání dat do databáze a následná analýza
- zadávání dat pomocí formulářů
- možnost soubory a databáze sdílet a společně upravovat
- návod pro začátečníky
Možné úkoly
- založit prázdnou databázi
- import tabulky z excelu
- upravovat datové typy polí
- vytvořit dotaz (filtrování, filtrování podle hodnot vložených uživatelem při spuštění dotazu, třídění, výpočty)
- vytvořit vstupní formulář pro naplňování tabulky
- vytvořit výstupní sestavu (seskupit, seřadit a udělat souhrn)
Alternativy
- OpenOffice Base, LibreOffice Base
Vysvětlení pojmů
- Databáze je určitá sbírka údajů stejného druhu (=uspořádaná množina informací s pevnou strukturou záznamů, které jsou spolu navzájem provázány). Příkladem databáze může být třeba telefonní seznam.
- Záznam obsahuje všechny údaje o jedné položce databáze. Například v databázi telefonní seznam představuji záznam všechny údaje o jednom člověku.
- Pole je jedna určitá kategorie záznamu. Například v telefonním seznamu představuje pole údaj o příjmení, který lze nalézt v každém záznamu. Stejně tak bude polem telefonní číslo.
- Tabulka je jakási šablona pro každou databázi, která připomíná tabulku z programu Excel. Každá databáze musí obsahovat alespoň jednu tabulku, většina databází ale obsahuje více spojených tabulek. Jedna tabulka tak může obsahovat údaje o klientovi (např. jméno, adresu a telefonní číslo) a druhá záznam ze všech jednání s daným klientem.
- Formulář se používá pro snadné vkládání dat do tabulky. Formuláře obvykle zobrazuji v jednom okamžiku pouze jeden záznam.
- Dotaz je souhrn určitých dat, která splňují vymezená kritéria. Dotazem může být kritérium zahrnující všechny Nováky bydlící v Brně. Dotazům se také někdy říká filtry.
- Sestava je souhrnem dat ve formátu, který je vhodný pro tisk. Příkladem takové sestavy jsou dopisní štítky vytvořené na základě databáze kontaktů.
Jazyk SQL
- structured query language
- standardizovaný strukturovaný dotazovací jazyk, který je používán pro práci s daty v relačních databázích
- dělení příkazů
- data definition language (DDL): příkazy pro definici dat (CREATE, ALTER, DROP, …)
- data manipulation language (DML): příkazy pro manipulaci s daty (SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, …)
- data control language (DCL)
- transaction control commands (TCC), příkazy pro řízení transakcí (START TRANSACTION, COMMIT, ROLLBACK)
- příkazy pro řízení přístupových práv (GRANT, REVOKE)
- ostatní nebo speciální příkazy (číslovače, schemata, …)
- základní příkazy
- SELECT
- příkaz pro výběr dat z databáze
- AVG
- aritmetický průměr
- COUNT
- počet hodnot ve sloupci
- MAX
- maximální hodnota z množiny
- ukázkový dotaz
- SELECT názvy polí (např. Jmeno, Prijmeni, Datum_narozeni)
FROM název tabulky (např. Lide)
WHERE podmínky pro vybraná data (např. Datum_Narozeni >= ‚1995-01-01‘ AND Datum_Narozeni <= ‚2005-12-31‘)
ORDER BY řazení dat podle (např. Datum_narozeni)
- SELECT názvy polí (např. Jmeno, Prijmeni, Datum_narozeni)
- ukázkový dotaz 2
- SELECT AVG(plat) FROM klienti WHERE zarazeni = „technicky_pracovnik“
- SELECT
Následující okruh: 14. Práce s prezentacemi v PowerPointu
0 komentářů