Cloud a mobilní technologie a jejich použití pro běžné uživatele, výhody, nevýhody, ukázky využití.

Předchozí okruh: 2. Číselné soustavy

Cloud computing

  • nový model vývoje a používání počítačových technologií
  • založený na poskytování technologií (zejména výpočetní výkon, úložiště a software) vzdáleně a skrze internetové připojení
  • označení cloud je metaforou zobrazující komunikační síť jako oblak, který obsahuje jak infrastrukturu, tak i data

Charakteristika cloudových technologiích

  • škálovatelnost a elasticita: možnost uživatele podle potřeby operativně měnit zdroje
  • aktuálnost: poskytovatel udržuje technologie aktualizované, uživatel se nemusí o hardware ani software starat
  • multitenancy: zdroje sdílené mezi všemi uživateli
  • pay as you go / on demand: uživatel platí jen za to, co opravdu využije (např. úložný prostor, pokročilé funkce)
  • dostupnost: přístup odkudkoliv, stačí internetové připojení

Distribuční modely

  • IaaS (infrastructure as a service)
    • základní model poskytování fyzického výpočetního prostředí (=hardware)
    • poskytnutí serverů, datových úložišť, síťové infrastruktury
    • uživatel zodpovědný za instalaci a správu operačních systémů a softwaru
    • např. Microsoft Azure, Amazon Web Services (EC2), Google Compute Engine
  • PaaS (platform as a service)
    • poskytování výpočetní platformy jako služby (=hardware + operační systém)
    • platforma typicky obsahuje komponenty pro stavbu aplikace, jako jsou operační systém, databázový systém a webový server
    • např. Windows Azure, Amazon Web Services (Elastic Beanstalk), Google App Engine
  • SaaS (software as a service)
    • uživatelé platí za využívání aplikací, nekupují si licenci
    • uživatel obvykle nemá přímý přístup k infrastruktuře a platformě
    • např. Microsoft Office 365 Online, Google Apps
Přirovnání distribučních modelů cloud computingu k různým možnostem dopravy. On-premise je klasický a dříve nejrozšířenější model, kdy vlastníme a musíme udržovat veškerý hardware i software.
Přirovnání distribučních modelů cloud computingu k různým možnostem dopravy. On-premise je klasický a dříve nejrozšířenější model, kdy vlastníme a musíme udržovat veškerý hardware i software. Zdroj a více informací: Stackoverflow

Modely nasazení

  • veřejný
    • klasický model cloud computingu, kdy je poskytnuta široké veřejnosti výpočetní služba, která je napříč všemi klienti stejná nebo velmi podobná
    • např. Google Apps
  • soukromý
    • cloud je provozován pouze pro jednu organizaci, a to buď organizací samotnou, nebo třetí stranou
    • organizace má své služby izolované od ostatních, výpočetní výkon je vyhrazený pouze pro jednu organizaci
    • vyšší míra bezpečnosti
    • např. hostovaný mailový server nebo hostovaná specializovaná aplikace
  • hybridní

Výhody

  • nezávislost na místě, času a platformě: služby a data dostupné přes internet kdykoliv a odkudkoliv
  • snadná škálovatelnost a rychlé přizpůsobením potřebám uživatele
  • vyšší zabezpečení dat (u důvěryhodného poskytovatele výrazně vyšší než bychom byli schopni zajistit vlastními prostředky)
  • jednoduché uživatelské rozhraní, běžný uživatel nepotřebuje velké znalosti o SW a HW
  • pro firmy nižší náklady (není nutné pořizovat a udržovat vlastní hardware a software)

Nevýhody

  • závislost na internetovém připojení
  • závislost na poskytovateli
    • data uložená na cizích serverech (důležité vybrat důvěryhodného poskytovatele cloudových služeb)
    • data mohou být fyzicky uložená na serverech v jiné zemi (může vést k problémům se zpracováním osobních údajů kvůli rozdílné legislativě)
  • pro firmy může být přechod z klasického modelu na model cloud computingu náročný

Mobilní technologie

Mobilní sítě

  1. generace
    • analogové bezdrátové mobilní sítě
  2. generace (GSM sítě)
    • digitální mobilní sítě
    • nejrozšířenější standard (90% podíl na trhu)
    • časem doplněn o datové přenosy (GPRS, EDGE)
    • Groupe Spécial Mobile / Global System for Mobile Communications
  3. generace
    • bezdrátový přenos hlasu a dat rychlostí alespoň 200 kbit/s
    • umožnily videohovory
  4. generace (LTE)
    • přenosová rychlost 1 Gbit/s pro nepohyblivá nebo pomalu se pohybující zařízení a 100 Mbit/s pro rychle se pohybující zařízení
  5. generace
    • přibližně desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti standardu 4G
    • využití zejména pro IoT, běžný uživatel nepocítí zásadní rozdíl

Mobilní zařízení

  • mobilní telefony
  • wearables (chytré hodinky, náramky, brýle)
  • tablety
  • notebooky

Následující okruh: 4. Hardware počítače

Kategorie: Okruhy

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *